Skip to content

Lezing: Kijken bij de Rijken.

“Gewoon gaan liggen, ogen dicht en denk aan Engeland”

Als er in de 16e eeuw al roddelbladen waren geweest, dan hadden ze goud geld kunnen verdienen. Neem alleen al Willem van Oranje met 16 kinderen uit 4 huwelijken of de wijze raad die Queen Victoria meegaf aan haar dochters: “gewoon gaan liggen, ogen dicht en denk aan Engeland”, en dan denken wij dat onze tijden hard zijn!

Details

  • Kosten van de lezing:  € 175.
  • Inclusief: Interactieve kaarten
  • Exclusief: glas wijn of likeurtje (kan worden bijgeboekt).
  • Duur: ongeveer 1,5 uur.
  • Locatie: in onderling overleg.

What’s in it for me?

Tijdens de lezing Kijken bij de Rijken plaatsen we het huwelijk in historisch perspectief. Hoe verging het de edelen van weleer en wat kan hun huwelijkspolitiek ons leren, over verleden en heden?

Het huwelijk van vroeger lijkt zo anders dan dat van nu. Gewone burgers hadden vaak niet eens geld voor een huwelijk, zij hokten gewoon samen. En voor wie een huwelijk wel weggelegd was speel de vraag ‘what’s in it for me?’ een grote rol. Voor beide partijen werd daar goed over onderhandeld. Erfdochters waren populair, de Nassaus huwden liever slim dan dat ze vochten voor het grondgebied. Een huwelijk werd niet gesloten uit liefde, daarvoor waren er minnaressen. Bastaarden waren dan ook alom geaccepteerd.

Trouwen deed je met verstand, de liefde kwam later wel. De meest belangrijke vraag van Bredase regenten en industriëlen aan hun kinderen: ‘Wat doet zijn vader?’ Dit is een vraag die wij waarschijnlijk allemaal nog kennen. De nieuwe rijken sloten gunstige huwelijken en wonnen zo aan geld en macht. Kinderen uit deze kringen trouwden met elkaar om het fortuin veilig te stellen.

Inmiddels trouwen we nu vaak uit liefde. Maar met voorwaarden: ik hou van je, ik hou heel veel van je, ik hou alles van je… Tijdens de lezing besteden we aandacht aan de relatiebemiddelingsbureaus van nu. Nog steeds zoeken we mensen die passen bij ons eigen opleidingsniveau, sociale status en welvaartsniveau. Door de tijd heen zoeken mensen hun partner bij voorkeur in de eigen woonplaats, op het werk, op feesten of in de kroeg. Ook nu nog komt de meerderheid van de mensen de partner tegen binnen een straal van 10 km. Zijn wij werkelijk zoveel veranderd?

Wat we nog meer doen

Je kent ons misschien van de verrassende stadswandelingen die we al jarenlang organiseren. Dat blijven we doen. Maar Breda Promotions doet meer.

nimble_asset_BP-Iconen-1

Alles op z’n plek

Community building en placemaking

nimble_asset_BP-Iconen-3

Erbij zijn

Evenementen

nimble_asset_BP-Iconen-4

Op de hoogte

Stadvernieuwing en culturele trendwatching

Bel of mail en kom in contact met Breda Promotions.

076-5138753